De kansen van gTLD’s voor webshophouders

 In Hosting

Wist je dat je een website of webshop tegenwoordig kan registreren onder een .amsterdam, .shop of .app domeinextensie? De nieuwe domeinextensies, ook weel gTLD’s genoemd, bieden kansen op het gebied van vindbaarheid en branding. In dit blog leggen we uit welke dat zijn.

Kansen voor branding

netaffairsMet de juiste extensie achter de domeinnaam is het voor potentiele klanten direct duidelijk welke producten je verkoopt of waar jouw bedrijf gevestigd is. Een uitstekende manier om je marktpositie en merkbeleving als autoriteit te versterken.

Kansen voor vindbaarheid

Uit onderzoek blijkt dat lokale domeinextensies zoals .amsterdam gemiddeld beter presteren in de lokale zoekresultaten van Google dan land- of generieke extensies zoals .com en .nl. Als je een website dus onder een .amsterdam extensie publiceert heeft dat een positief effect op de ranking in de lokale zoekresultaten.

Wat is een gTLD precies?

Om antwoord te geven op deze vraag moet je bekend zijn met ICANN: Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. ICANN creëert toplevel domains, wijst domeinnamen toe en distribueert IP-nummers. Het is de taak ICANN om de uitgifte van de nieuwe gTLD’s te reguleren en het administratieve proces te begeleiden.

Dit betekent niet dat ICANN volledig verantwoordelijk is voor het bedenken van nieuwe gTLD’s. Bedrijven kunnen ook zelf een aanvraag indienen bij ICANN, waarna de haalbaarheid van de implementatie wordt beoordeeld. Het onderhouden van eigen gTLD’s is immers een niet te onderschatten verantwoordelijkheid. Daarom gaat de toekenning vooraf door een uitgebreide beoordeling en doorlichting van de aanvrager. Bovendien is niet alleen het proces van toekenning stevig, ook de financiële middelen die nodig zijn voor een eigen gTLD zijn aanzienlijk.

gTLD’s, ccTLD’s & sTLD’s

Wie zich verdiept in gTLD’s komt ook de afkortingen ccTLD en sTLD tegen. ccTLD staat voor ‘country code Top Level Domain’ en is gekoppeld aan landen. Denk hierbij aan .NL, .FR en .ESP. sTLD staat voor ‘sponsored Top Level Domain’. Een aantal voorbeelden zijn .GOV, .EDU en .INT.

Meer informatie over domeinextensies

Op de website van ICANN kun je een lijst vinden met alle nieuwe gTLD aanvragen. Enkele interessante nieuwe gTLD’s die nu beschikbaar zijn, zijn .auto, .fashion, .jewelry, .shop, .store, .tickets, .bank & .cloud. Heb je interesse in een van deze extensies of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw website of webshop? Neem dan contact met ons op of bel naar 023 554 67 88. We helpen je graag verder!

Deel dit bericht binnen je netwerk:
Share on LinkedIn0Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Joey Drieskens
Joey heeft een passie voor online marketing, media en ICT. Als marketeer voor Netaffairs schrijft hij over ownCloud, Wordpress en Magento.
Recent Posts