Nieuw in de servicedesk: Two Factor Authenticatie

 In Netaffairs algemeen, Support

OTPVanaf 1 juli bevat de servicedesk van Netaffairs een nieuwe mogelijkheid om uw gegevens nog beter te beveiligen: two factor authenticatie (2FA). Er worden steeds meer functies toegevoegd aan de servicedesk waarbij veiligheid voorop staat. In dit bericht leest u wat two factor authenticatie is en hoe u dit zelf kunt activeren in uw servicedesk.

Two factor authenticatie; wat is het?

Two factor authenticatie (ook wel multi factor authenticatie genoemd) is een extra stap tijdens het login proces. Dit wordt vaak gebruikt in applicaties tijdens het authenticatie proces bovenop de normale authenticatie, wat meestal alleen een gebruikersnaam en/of e-mailadres is met het wachtwoord. Een two factor authenticatie vereist twee of meer authenticatiemiddelen (factoren), voorbeelden hiervan zijn:

  • Iets wat de gebruiker weet (bijvoorbeeld: een wachtwoord of (pin)code),
  • iets wat de gebruiker heeft (bijvoorbeeld: een mobiele telefoon met sms code),
  • iets wat de gebruiker is (bijvoorbeeld een vingerafdruk, irisscan of stem opname).

Door het gebruik van twee of meer factoren is een applicatie beter beveiligd  tegen kwaadwillenden, zoals hackers.

Hoe werkt het?

Middels two factor authenticatie (2FA) beveiligt u uw servicedesk dus met een extra beveiligingslaag. Als dit is geactiveerd, ontvangt u bij het inloggen in de servicedesk een SMS code op het mobiele telefoonnummer, welke u heeft opgegeven. Pas als uw inlognaam, wachtwoord en code op uw mobiele telefoon overeenstemmen kunt u inloggen in de servicedesk. Sommige services in de servicedesk zijn alleen actief als u 2FA geactiveerd heeft.

two-factor-authenticatie-2

Hoe activeer ik two factor authenticatie (vanaf 1 juli)?

  1. Ga naar: servicedesk.netaffairs.nl.
  2. Log in met uw e-mailadres en wachtwoord.
  3. Druk, in het menu, op “Mijn account”.
  4. Druk op “Two Factor Authenticatie”.
  5. Vul uw mobiele telefoonnummer in om 2FA te activeren.
  6. U ontvangt een validatiecode die u daarna dient in te vullen om 2FA definitief te activeren.
  7. Vanaf nu logt u in op de servicedesk met uw e-mailadres, wachtwoord en 2FA code.

Heeft u hulp nodig bij het activeren van two factor authenticatie in uw servicedesk? Neem contact op  via +31(0)23 – 554 67 89 of stel uw vraag in onze helpdesk.

Richard Groen
Richard werkt al 17 jaar in de online media. Begonnen in 1998 als projectmanager en technisch online consultant en nu eindverantwoordelijk voor Netaffairs. Als specialist in “cloud storage” adviseert Richard organisaties over het gebruik van Private Cloud oplossing ownCloud.
Recent Posts