My Jewellery is dé plek voor on-trend sieraden en accessoires. Wat begon als een hobby van twee creatieve meiden (eigenaresse Sharon en haar zus) is inmiddels uitgegroeid tot een vooraanstaand sieradenlabel met een eigen uitgebreide webshop. Een commerciële formule die ook offline niet onopgemerkt blijft, met inmiddels meer dan 250 winkelverkooppunten in Nederland, 50 in België en een kleine start in Frankrijk.

Door de groei van de organisatie en de toename van online traffic naar de Magento webshop (d.m.v. acties via social media), kon de voormalige webhostingpartij niet meer voorzien in de behoefte van My Jewellery. Wanneer veel bezoekers de site tegelijkertijd bezochten, lag de website eruit en was My Jewellery een paar uur onbereikbaar. Dat resulteerde niet alleen in ongelukkige klanten, maar ook in een afname van de klantomzet.

Daarnaast werden er vaak onvoorziene kosten in rekening gebracht wanneer de servercapaciteit  werd opgeschaald.

Bundeling van krachten: Magento hosting & optimalisatie

Netaffairs heeft My Jewellery dan ook aangeboden drie maanden proef te draaien op het specifiek ingerichte Magento hostingplatform. E-commerce software zoals Magento, bevat namelijk veel functionaliteiten die veel capaciteit vragen van het hostingplatform. Daarvoor hebben de Magento certified developers van full service internetbureau Netexpo, zusteronderneming van Netaffairs, allereerst een optimalisatieslag gemaakt aan de backend van de webshop. Tot op heden voeren zij nog wekelijks optimalisaties door aan het platform voor het behalen van maximaal resultaat.

Het hostingplatform van My Jewellery is op maat ingericht, een zogenaamde ‘geclusterde’ oplossing die schaalbaar is op de momenten dat de webshop optimaal moet presteren. Dat betekent dat wanneer My Jewellery een Facebookactie inzet die zorgt voor een toename van het aantal bezoekers, er een extra webserver wordt bijgeschakeld. Hierdoor presteert de webshop ook optimaal tijdens de piekuren en kan het platform inmiddels meer dan 5 keer zoveel bezoeker tegelijkertijd aan. Dat proces ziet er als volgt uit:

roadmap_my_jewellery

 1. Verkeer verdelen
De loadbalancers verdelen het verkeer (de bezoekers) over de webservers die gekoppeld zijn aan de website van My Jewellery. De loadbalancers leiden het verkeer altijd naar de server die het minst wordt belast. Dit zorgt ervoor dat de website altijd bereikbaar is

2. Schaalbare hosting
Wanneer My Jewellery een facebookactie inzet, wordt er een extra server bijgeschakeld (schaalbare hosting). Hierdoor is de website bereikbaar voor een groter bezoekersaantal. De servers zijn daarnaast voorzien van een Redis Cache. Die vermindert de serverbelasting, doordat gegevens uit het geheugen worden geladen. Ook is de opslagruimte voorzien van een back-up (opslag 2), wanneer opslag 1 defect raakt.

Ook betaalt de klant hierdoor naar gebruik. Naast het basistarief brengt Netaffairs alleen kosten in rekening wanneer de server tijdelijk wordt bijgeschakeld.

3. Schrijven en lezen
Het verkeer op de website leidt naar twee databases (geoptimaliseerd voor schrijven en lezen).  Wanneer de hoofddatabase (schrijven) wegvalt, draait de functionaliteit van de databases om. Hierdoor is de website wederom altijd bereikbaar.

Kortom: een enorme vooruitgang in tegenstelling tot de oorspronkelijke situatie, waardoor My Jewellery er te allen tijde op kan vertrouwen dat de webshop optimaal presteert. Ook voor haar klanten!

Wat vindt My Jewellery ervan?

“Door de snelle groei waren wij op zoek naar een partner die zowel de software als de hardware kant onder handen kon nemen, om ons zo voor te bereiden op verdere groei. In de samenwerking met Netexpo, die beschikt over beide expertises en diensten, kan er snel met elkaar geschakeld worden en iedereen daardoor op de hoogte is van alle ontwikkelingen. Dit maakt het verloop van de samenwerking prettig en vergemakkelijkt het doorvoeren van veranderingen.

Het was bijvoorbeeld belangrijk om de servers eenvoudig en snel op te schalen, om zo piekverkeer tijdens acties op te vangen. De voorgaande techniek die wij gebruikten, was hier niet volledig voor geschikt. Tijdens het proefdraaien was er dan ook genoeg tijd om te zien en te ervaren dat er verbetering was ten opzichte van de voorgaande situatie, dit was erg fijn!”

Meer informatie?

Bent u geïnteresseerd in een soortgelijke hostingoplossing of bent u benieuwd naar wat Netaffairs kan betekenen voor uw webshop? Neem dan contact op met Richard Groen via 023 – 554 67 88 of gebruik het contactformulier.

Deel dit bericht binnen je netwerk:
Share on LinkedIn33Share on Facebook11Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Related Projects