Spammen is het ongewenst versturen van e-mail naar een grote groep mensen. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met de vraag of dit voor de ontvanger gewenst is. Spam is volgens de netiquette (de ‘spelregels’ van Internet) en onze algemene voorwaarden niet toegestaan, ongeacht de inhoud van het e-mail bericht.

Wat vinden gebruikers van spam

Weinig mensen reageren positief op ongevraagde berichten (spam). Veel mensen willen hun ongenoegen hierover uiten en sturen een mailtje, vaak komen deze mailtjes bij de provider, dus ook bij Netaffairs, terecht. De provider is echter niet degene de opdracht geeft voor verzending van deze e-mail.

Hoe komen spammers aan uw e-mailadres?

Als spammers uw adres in handen krijgen, zal u zeer veel spam ontvangen! Het is dus van belang dat u uw e-mailadres niet zomaar uit handen geeft, zeker niet aan onbekenden. Mocht u toch ongewenste reclame krijgen, reageer dan nooit op deze e-mail. Als u zich “afmeldt”, dan weet de spammer dat uw adres gelezen wordt en zal u nog meer spam krijgen.

Spammers hebben een heel arsenaal aan middelen om achter uw e-mailadres te komen, of om te controleren of uw e-mailadres valide is. We noemen kort een paar trucs: ten eerste het oogsten (‘harvesten’) van e-mailadressen die op het Internet zijn gepubliceerd. Nieuwsgroepen en fora zijn hierbij een belangrijke bron. Maar e-mailadressen worden natuurlijk ook van andere webpagina’s gehaald.

Onderzoek wijst uit dat de tijd tussen publicatie van e-mailadres op web of in een nieuwsgroep en de eerste spam gemiddeld nog maar een week is. Wees dus voorzichtig met het publiceren van uw e-mailadres! Helaas worden ook bestanden van bedrijven verkocht aan derden. Zo werden de adressenbestanden van Hot Orange en DeWinkel.com (beide al geruime tijd failliet) verkocht aan verschillende partijen.

Controleren of een e-mailadres nog geldig is, is eenvoudig. Allereerst zal de opt-out link die in veel spam aanwezig is, uw e-mailadres juist toevoegen aan de lijst geverifieerde adressen. Maakt u zich geen illusies. U ontvangt alleen nog maar meer spam. Gelukkig werken de meeste opt-out links niet.

Een nog sluwere methode is het meesturen van een zogenaamde ‘web bug’ in HTML-geformatteerde e-mail. Dit is een onzichtbaar plaatje dat van een server wordt gehaald waarbij meteen uw e-mailadres gecodeerd aan de server wordt doorgegeven. De mail bekijken (openen hoeft niet eens) leidt al tot het verzenden van uw gegevens, waaronder overigens ook uw IP-adres, besturingssysteem, browsergegevens,  enzovoorts. De enige mogelijkheid is het uitschakelen van de HTML-mogelijkheid in uw e-mail-client.

Het spamfilter van Netaffairs

Wij doen er veel aan om onze klanten te beschermen tegen spam. Alle klanten van Netaffairs kunnen gebruik maken van ons uitgebreide spamfilter.

Blocklists

Naast de spamfilters maakt Netaffairs Internet ook gebruik van zogenaamde blocklists. Dit zijn lijsten met IP-adressen van computers die spam versturen. Deze lijsten worden door verschillende organisaties actueel gehouden. De ontvangende mailservers van Netaffairs gebruiken deze lijsten om te controleren of binnenkomende e-mailberichten afkomstig zijn van IP-adressen die in de blocklists zijn opgenomen. Als dit het geval is, wordt het bewuste bericht geweigerd. Op deze manier wordt veel spam tegengehouden.

Netaffairs gebruikt o.a. de volgende blocklists:

  • virbl.bit.nl
  • sbl-xbl.spamhaus.org
  • bl.spamcop.net

Onze policy voor spammers

In onze voorwaarden is opgenomen dat er geen spam verstuurd mag worden. Om te voorkomen dat wij als Netaffairs op een blocklist komen moeten wij streng zijn tegen klanten die ongewenste reclame (spam) versturen. Onze andere klanten kunnen hierdoor gedupeerd raken. Het kan ook zijn dat een boze ontvanger van de spam reageert met het retour sturen van een aanzienlijk hoeveelheid e-mail.  De kosten van de schade door spam zullen wij verhalen op de spammer.

Als wij klachten ontvangen doordat een klant van ons ongewenste e-mail verstuurd, dan zullen wij, als er sprake is van lichte spam, een officiële waarschuwing geven. Bij een volgende klacht worden er  maatregelen genomen. Bij een zware spam actie volgt de onmiddellijke afsluiting van het domein.

Opt-in en opt-out

Opt-in is e-mail waarvoor op z’n minst één keer toestemming voor ontvangst gegeven is. Hoe irritant dit ook kan zijn, in strikte zin is dit geen spam. Opt-out is e-mail die ongevraagd toegestuurd wordt en waarvoor de zender het adres vaak via een bepaalde commerciële actie heeft verkregen. De mail vermeldt meestal dat het e-mail-adres van de ontvanger verwijderd zal worden als aangegeven wordt dat geen nieuwe mail meer gewenst wordt.

Double opt-in

Hierbij geeft u aan dat u e-mail wenst te ontvangen. Ter bevestiging van uw aanmelding ontvangt u een e-mail. Pas nadat u  deze bevestiging heeft teruggestuurd bent u geabonneerd op deze maillist. Hiermee wordt voorkomen dat iemand anders (bijvoorbeeld de spammer) u kunt aanmelden.

Nettiquette voor een maillinglist

Als u met een maillinglist wilt starten, dan is het verstandig als u zich aan de Nettiquette houdt:

  • De nieuwe abonnee moet zichzelf eerst aanmelden.
  • De abonnee moet de mogelijkheid hebben om zich eenvoudig af te melden.
  • Plaats onderaan de e-mail altijd de instructie hoe men zich kan afmelden.
  • Zet bovenaan de e-mail de mededeling dat de abonnee zichzelf heeft aangemeld.
Geschreven door Erik Hazeleger